شیر برقی هیدرولیک چیست؟

همانطور که از اسم مشخص می باشد، در صنایع هیدرولیکی کاربرد دارد. سلونوئید ولو که نام لاتین آن Electric Solenoid Valve است، در عین حال که یک دستگاه صنعتی است به وسیله یک نیروی الکتریکی جریان را در یک سیستم کنترل می کند. این شیر جریان سیال و مایع موجود در سیستم هیدرولیک را قطع و وصل می کند. شیر برقی یا سلونوئید هیدرولیک دارای دو مدل از نظر شکل ظاهری است که از لحاظ بویین متفاوت می باشند. برای خرید و اطلاع از سایر مشخصات آن با ما همراه باشید. انواع این شیر به صورت زیر تقسیم می شود :

شیر یک کله، در این مدل یک سمت از دستگاه دارای بویین می باشد.
شیر دو کله، از دو بویین در دو سمت دستگاه برخوردار می باشد.
در شیر هیدرولیک برقی سوکت به شکل های گوناگونی در دستگاه تعبیه شده است، سوکت در مدل های مختلف در بیرون یا درون دستگاه و یا به صورت سیمی وجود دارد که به مدل Y شناخته می شود.

شیر برقی هیدرولیک

در این مقاله به برسی شیر برقی و تعریف دقیق آن که یکی از ابزار های ضروری صنعت است خواهیم پرداخت. سپس کاربرد شیر هیدرولیک برقی و انواع آن را شرح خواهیم داد. برای اطلاع از خرید میتوانید با شماره های درج شده پایین صفحه تماس بگیرید. محتوای مقاله و عناوین اصلی مطالب را میتوانید در تصویر زیر  مشاهده نمایید تا ذهنیتی کلی از محتوا شیر هیدرولیک برقی به دست آورید. در کنار عکسها و توضیحات نوشتاری انیمیشن عملکرد آن مطالب را کامل می کند.

تصویر 2

عملکرد شیر برقی

این ابزار کاربردی در سیستم هیدرولیک به چه صورت عمل می کنند؟ نقش برای بسته شدن شیر است که به وسیله فنری کوچک در قسمت پایین جا می گیرد. نقش سوکت نیز در عملکر آن است. چرا که فرمان الکتریکی در شیر هیدرولیک برقی به وسیله سوکت به بخش بویین منتقل می شود. در داخل محفظه یا پوشش دستگاه قطعه اسپول جای میگیرد. در این دو سمت اسپول همواره دو واشر و دو مهره ثابت شده است. در اثر تحریک الکتریکی به وسیله سوکت در شیر برقی حالت اسپول تغییر پیدا می کند و بسته به خواسته مورد نیاز جریان سیال را به حرکت وا داشته یا آن را نگه می دارد. باید بدانید سه عملکرد برای آن ها در نظر گرقته شده است. که به شرح زیر است:

  1. عملکرد نیمه مستقیم
  2. عملکرد غیر مستقیم
  3. عملکرد مستقیم
Sale-of-solenoid-valve

طرز کار شیر برقی هیدرولیک چگونه است ؟

این وسیله دارای کویل الکتریکی با هسته فرومغناطیس با قابلیت جابه جایی می باشد. در مجموع و به صورت کل رفتاری مانند سلنوئید یا سیم پیچ دارد.در طرز کار شیر برقی هیدرولیک پیستون همان هسته این دستگاه می باشد. در شکل ثابت یا بدون تحریک (rest position)، هسته یا پیستون یک شکاف را پوشش میدهد که با ایجاد جریان الکتریکی به سلنوئید،میدان مغناطیسی شکل میگیرد و پیستون یا هسته سلنوئید نیرو داده و آن را تکان می دهد که هسته به حرکت در می آید و به راحتی باز و بسته می گردد. طرز کار شیربرقی دستگاه تزریق پلاستیک نیز بدین صورت است.

اخذ گواهینامه ایزو 9001 در راستای بهبود کیفیت محصولات و خدمات بسیار پر اهمیت است. همین الان برای اخذ گواهینامه های معتبر اقدام کنید.

سلونوئید چیست؟

سلونوئید بخشی مهم در شیر برقی می باشد که از مهم ترین اجزای آن است و وظیفه مهم باز و بسته کردن دریچه کنترل سیال را که قرار است از سیستم عبور کند بر عهده دارد. سلونوئید نیز ساختاری ساده دارد که از چند قسمت به نام قاب و سیم پیچ و سنبه ایجاد شده است. جنس قاب تشکیل دهنده سلونوئید از ورق فولاد است. بنابراین وقتی جریان برق به سیم پیچ متصل می گردد در قاب ها خاصیت آهنربایی هم ایجاد میگردد حال نیز ایجاد خاصیت آهنربایی که در قاب های ایجاد شده سبب میگردد که سنبه سلونوئید به قاب ما جذب بشود و به حرکت آید.

همانطور که اشاره شد بخش متحرک سیستم این قطعه است. این نمونه شیر اشکال مختلف و متفاوتی دارد. معروف ترین برند های آن در فروش آن سرو، شیر هیدرولیک ان سی ،شیر هیدرولیکی نو، است.

کاربرد شیر برقی

لقب دیگری که برای سلونوئید ولو در صنعت هیدرولیک در نظر گرفته شده شیر کنترل است. چرا که وظیفه اصلی آن کنترل جریان سیال داخل سیستم است. بیشتر استفاده ای که از آن می شود در پمپ دنده ای است. به وسیله آن میتوانیم کنترل جریان سیال سیستم را داشته باشیم. برای آنکه با کاربرد آن آشنا شوید باید بدانید انواع شیر برقی وجود دارد. و معمولا برای اتوماسیون صنایع فولود و آلیاژ سازی استفاده می شود. از مدل های مختلف آن در صنایع سنگین استفاده می شود. در خورو سازی هماز آن استفاده می شود. از شیر برقی هیدرولیک  در صنایع هیدرولیک برای آماده سازی انواع ماشین آلات هیدرولیک و تجهیزات صنعتی به کار گرفته می شود.

Application-of-solenoid-valve

تقسیم بندی راههای خروجی شیر برقی هیدرولیک

سیستم راه خروجی به شکل های مختلفی تعریف می شود. آنچه که کاربردی است و در بازار موجود می باشد، از انواع دو راهه، سه راه وچهار راه است. شکل سه راه خروجی آن رله ای جهت راه ورودی جدید و رله کانتکت دیگر به عنوان دوراهه خروجی مشترک دارد. رله آن حالت اتوماتیک وار حرکت می کند. یعنی به این صورت که اگر یکی از آن ها باز شود دیگری به صورت اتوماتیک باید بسته شود. در مدل چهار راهه نیز به این صورت به نظر می آید که از اتصال دوتا شیر دو راهه تشکیل شده باشد. برای درک بیشتر و مسیر ورودی و دو مسیر خروجی برای این شیر های برقی در نظرگرفته شده است  تصویر زیر گویای آن است.

انواع شیر برقی هیدرولیک

با توجه با کاربرد و استفاده سلونوئید در صنعت به خاطر اینکه برای موارد مختلفی به کار میروند تقسیم بندی های مختلفی دارند و در مدل های  چند راهه، نوع برق مصرفی (ACو DC) یا وضعیت ان در حالت OFF و … تقسیم می شوند. در بعضی از آن ها، سولونوئید مستقیمآ به شیر فرمان می دهد. بعضی ها خود به عنوان یکی ولو کمکی و کنترلی برای راه اندازی یک شیر بزرگ تر استفاده می شود. این نوع ولوها در حقیقت یک سولونوئید ولو ترکیب شده با یک ولو بزگتر هستند و آنها به صورت یک کالای واحد و یک پارچه بسته بندی شده و فروخته خواهند شد.

انواع شیر برقی عبارت است از:

ار انواع هیدرولیک آن مدل شیر فلو کنترل، نوع توزیع کننده پیلوت دار، شیر کنترل فشار ورودی و خروجی، شیر برقیه پروپشنال هیدرولیک، شیر فشار شکن هیدرولیک و شیر وسط بسته مدل کنترل جهت در انواع اسپولی، پاپتی و روتاری ساخته و به فروش می رسند.

عملکرد این شیر کنترل جهت به عوامل مختلف همچنان زیادی بستگی دارد، برخی از آن ها را در زیر به اختصار میبینید:

_ زمان سوییچینگ (زمان میان کارکرد نیرو و تکمیل شدن عمل المان کنترلی)

_ محدوده قدرت استاتیک (نیروی چسبندگی که میتواند میان اسپول و بدنه ایجاد شود)

_ محدوده قدرت دینامیک (بیشترین میزان کارکرد فلو و فشار)

_ مقاومت در برابر جریان (مقاومت داخلی برای نمونه افت فشار)

_ نشتی (تنها در مدل های اسپولی)

در دو مدل پنوماتیک و هیدرولیک در بازار فروش موجود است. لازم است توضیح مختصری راجع به آن بدهیم.

دسته بندی شیر برقی هیدرولیک

به خوبی می دانیم که این شیرها قطعاتی با سایز کوچک در قیاس با ابعاد کلی سیستم ما که وظیفه مهمی را بر عهده گرفته اند هسند. در اینجا دسته بندی آن ها را مشخص می کنیم. در صورت کلی دو صورت مجزا برای دسته بندی وجود دارد.

شیر دستی ابزاری ساده اما پر کاربرد!
شیر برقی
که هر یک از این نمونه ها باز برای خود دسته بندی جدا گانه دارند که به ترتیب زیر است:

_ شیر هیدرولیک

_شیر پنوماتیک

این گروه بندی هایی هم که گفته شد خود زیر شاخه هایی متعدد دارد. به خاطر این که شیر هیدرولیک برقی تنوع زیاد و مصارف بیشمار دارد شما در این قسمت با کلیک کردن بر روی هر یک می توانید اطلاعات بیشتری در خصوص آن دریابید که در صورت احتیاج به آن نمونه از آن استفاده کنید.

انتخاب شیر برقی هیدرولیک

به خاطر تنوع بالا و نیاز مختلف دستگاه و سیستم های مختلف لازم است که در حین انتخاب دقت لازم را داشته باشید. با اینکه شاید این وسیله قطعه ای کوچک در سیستم باشد اما تاثیری بیش دارد. و کنترل سیال برای یک سیستم اهمیت بالایی دارد. لازمه برخی سیستم ها نیز حتی به شیر برقی بسنده نمی شود. در این مواقع لازم است که از نوعی پمپ هیدرولیک مخصوص برای تنظیم فشار استفادهمی کنند و هزینه بیشتری هم دارد. مهم ترین وظایف یک شیر برقی هیدرولیک به ترتیب سه مورد است  کنترل جریان، کنترل فشار و جهت را انجام می دهد. پس قبل از تهیه آن لازم است کارایی لازمه سیستم خودرا مشخص کنید.

و همچین به این نکته دقت داشته باشید که اگر انتخاب شما شیر هیدرولیک برقی است، سیال مورد استفاده سیستم چیست؟ چه که این شیرها جواب گوی هر نوع از سیالی نیستند.سیستم شما یک حجم مشخصی از سیال را حمل می کند که شما باید متناسب با آن شیر مورد نیاز را انتخاب کنید. نمونه های کوچک با ظرفیت پایین پاسخ گو حجم بالا نیستند.

فروش شیر برقی هیدرولیک

اگر انتخاب شما یک شیر برای کنترل سیستم هیدرولیکی است، مشخصات دقیق دستگاه خود را برسی نمایید .مواردی که باید در نظر داشته باشید را در این قسمت لیست میکنیم:

1. مقدار فشار موجود در سیستم یا مجموعه هیدرولیکی که شیر برقی هیدرولیکی می بایت تحمل کند.

2. نوع سیال عبوری که قرار است  سیستم هیدرولیک شما را به جریان بیاندازد. (زیرا در این مورد باید دقت نمود که از مواد غیر قابل اشتعال و یک درجه ویسکوزیته خاص استفاده نمود.)

3.  کارایی مورد نظر شما از یک شیر هیدرولیک برقی چیست؟ در حال حاضر برای هر مدل از کارایی در بازار تنوع محصول موجود است. همینظور سایت اینترنتی هیدروپارت نیز تنوع زیادی در این محصول دارد.

بعد از اطمینان شما می توانید برای سفارش به وسیله راه ارتباطی که پایین همین صفحه قابل نمایش است با ما تماس حاصل نمایید، تا راهنمایی های لازم را در فروش شیر برقی دریافت نمایید.

شیر برقی پنوماتیک چگونه است ؟

این مدل از شیر های صنعتی  با جریان الکتریسیته کار میکند. روش کار آن کنترل جریان هوا و قطع و وصل آن است. مدل پنوماتیک نیز از بویین ساخته شده است.در این قطعه بویین وظیفه قطع و وصل کردن جریان هوا را به عهده دارد.کنترل بویین نیز به وسیله دستوری به اپراتور انجام میگیرد.

شیر هایی که در این مدل پنوماتیک و مدل هیدرولیک به کار میرود شیرهای برقی دایرکشنال نام دارند.شیرهای برقی دایرکشنال دارای دو المان و یا پورت برای ورود و خروج هوای فشرده هستند. امروزه کاربری نوع پنوماتیک در صنایع داروسازی، صنایع شیمی و شیمیایی، صنایع تجهیزات خودروسازی، صنایع ساخت کاشی و سرامیک و… است.

مزایای استفاده از شیر برقی

قطع و وصل سریع دستگاه و در نتیجه سرعت کارکرد بالا از مزایا آن به شمار می آید. در عین حال این وسیله قابل اطینان بوده و سرویس دهی طولانی را در اختیارمان قرار می دهد. از دیگر مزایا طراحی دستگاه یک پارچه بودن آن است و مصرف جریان برق در این دستگاه پایین است. بدین صورت نشتی سیستم نداریم.

شما میتوانید برای اصلاعات بیشتراز قیمت ها و انتخاب نوع دستگاه با ما در ارتباط باشید.

نکات ضروری جهت انتخاب شیر برقی

این ابزار در مدل ها وکاربری های مختلف در بازار ارائه و به فروش میرسد.برای انتخاب لازم است که به نیاز و کاربرد آن در انتخاب مناسب دقت کنیم. در اینجا به مواری جهت انتخاب مناسب شما برای خرید سلونوئید ولو می پردازیم.

از نکاتی که باید به آن در انتخاب شیر برقی ببپردازیم میزان ولتاژ ورودی در شیر می باشد.همینطور در نظر داشته باشید که ولتاژ دستگاه جریان متناوب یعنی جریان مستقیم باشد و  میزان ولتاژ در کجا قرار دارد و بازدهی آن در چه ولتاژی به بهترین شکل ممکن می باشد. توجه به اندازه قطر دهانه  از نکاتی است که برای خرید لوله های موجود در بازار جهت وصل کردن و راه اندازی آن  باید در نظر داشته باشیم.

از موارد دیگر که باید دقت کنیم ماکزیمم و مینیمم فشار خطی که در آن قرار میگیرد و ماکزیمم و مینیمم اختلاف فشار بین ورودی و خروجی شیر برقی همچنین ماکزیمم و مینیمم فلوی عبوری از شیر برقی و وزن مخصوص، ویسکوزیته و نوع سیال از نظر خورندگی و … همچون نکات بسیاری چون دمای محیط و سیال، مشخصات الکتریکی و تغذیه بوبین است.

قبل از خرید شیر برقی هیدرولیک باید به حداکثر فشار مورد نیاز سیستم دقت داشته باشیم. تا دستگاه درستی را انتخاب کنیم.

از موارد دیگری که باید در مرحله انتخاب نوع دستگاه به آن دقت کنیم در نظر گرفتن سیال مورد نظر یا همون مایع و گاز مورد استفاده ما است. دستگاه انتخاب شده باید بتواند از پش فشار و خواص گوناگون بر بیاید همچنین توجه به مواد قابل اشتعال در آن دارای اهمیت است.تا هنگاه کار دستگاه دچار مشکل نشود.

قیمت شیر برقی هیدرولیک در بازار صنعت ایران

بر اساس کاربرد و مصارفی که برای آن در نظر گرفته شده است قیمت های مختلفی دارد. در حال حاضر جنس های موجود در بازار بسیار متنوع بوده و این قطعه صنعتی به دلیل ساختار ساده ای که دارد تولید داخل هم دارد. در حال حاضر شیر برقی هیدرولیک ایرانی نیز تولید می شود. با این حساب قیمت و برند های مختلف متنوع و زیادی برای آن در بازار ایران وجود دارد که هر یک مزیت مخصوص به خود را دارد. شما می توانید برای راهنمایی های بیشتر و اطلاع از قیمت شیر برقی هیدرولیک و انتخاب آن با شماره های درج شده پایین صفحه تماس حاصل فرمایید.

 
پیمایش به بالا