پمپ پره‌ای یا پمپ کارتریجی چیست و چه کارکردی دارد؟

پمپ پره ای یا پمپ کاتریجی

پمپ پره‌ای یا پمپ کارتریجی چیست و چه کارکردی دارد؟

یکی از پرکاربرد ترین پمپ‌ها، پمپ پره‌ای یا همان پمپ کارتریجی است اما پیش از پرداختن به آن لازم است دسته بندی کلی‌ای از انواع پمپ‌ها گفته شود.

پمپ هیدرولیک وسیله‌ای است که در یک سامانه هیدرولیک دبی ایجاد می‌کند. پمپ‌ها یکی از دو بخش اصلی محرک اولیه سامانه‌های هیدرولیک هستند (بخش دیگرالکتروموتور یا موتور احتراقی است که توان ورودی پمپ را تأمین می‌کند).

توان ورودی پمپ از یک موتور تأمین می‌شود و توان هیدرولیکی را به عنوان خروجی تحویل می‌دهد.

معرفی پمپ های هیدرولیک

یکی از پرکاربرد ترین پمپ ها،پمپ پره ای یا همان پمپ کارتریجی است  اما پیش از پرداختن به آن لازم است دسته بندی کلی ای از انواع پمپ ها گفته شود.  پمپ ها را می توان در انواع مختلفی دسته بندی کرد یکی از متداول ترین راه ها برای دسته بندی آنها بر اساس چگونگی انتقال انرژی به سیال است.  لذا بر این اساس پمپ ها به دو نوع اصلی پمپ های دینامیکی و پمپ های جابه جایی مثبت تقسیم می شوند.

 پمپ هایی که در آنها انتقال انرژی به سیال پیوسته صورت می گیرد پمپ های دینامکی هستند و در طرف مقابل پمپ هایی که در آن ها انرژی به نحوی متناوب به سیال داده می شود پمپ های جابه جایی مثبت هستند.  این دو نوع اصلی خود به انواع جزئی تری تقسیم می شوند که در شکل زیر مختصری درباره انواع پمپ ها می بینید :

انواع پمپ هیدرولیک

پمپ پره ای یا پمپ کارتریجی:

پمپ پره ای (vane pumps) که به آنها پمپ های کاتریجی هم گفته می شود (cartridge pumps)  یکی از انواع پمپ های دورانی و زیر مجموعه ای از پمپ های با جابه جایی مثبت است.  به طور کلی این پمپ ها از پره هایی، نصب شده روی روتوری در حال دوران،  ساخته شده اند که در داخل استاتور ( محفظه ثابت ) قرار دارند.

 از آنجا که به علت ساختار داخلی پمپ،  دایره های روتور و استاتور هم مرکز نیستند لذا در انتهای تیغه ها فنر هایی تعبیه شده است تا در یک چرخش کامل روتور،  پره ها همواره در تماس با استاتور باقی بمانند.  همچنین لازم به ذکر است که در مرکز روتور شافتی متصل است که با کمک از الکتروموتور عامل چرخش پمپ می شود.

کارکرد پمپ های پره ای :

مکانیزم کارکرد پمپ پره ای بدین صورت است که پس از مجرای عبوری با افزایش فضای بین روتور و محفظه سیال و در نتیجه آن کاهش فشار، سیال به سمت داخل مکش می شود و در نیمه دوم حرکت با کاهش فضا و افزایش فشار، سیال جهت رسیدن به تعادل هیدرولیک به سمت بیرون مکیده می شود.

انواع پمپ های پره ای

پمپ کارتریجی را می توان از دیدگاه های مختلفی دسته بندی کرد.  با در نظر گرفتن دبی؛ این پمپ ها به دو نوع دبی ثابت و یا دبی متغییر دسته بندی می شوند.

و از دید ساختمان داخلی میتوان آنها را در دو نوع متقارن (متعادل) و نا متقارن ( نا متعادل ) تقسیم بندی کرد.

همانطور که گفته شد،  تفاوت پمپ های پره ای متعادل و نا متعادل در شکل داخل آنها است.  در موتور های متعادل، روتور درون محفظه ای بیضی شکل چرخش می کند؛ در این حال مجراهای ورودی و خروجی متقابل هستند و این امر سبب تعادل بهتر پمپ می شود در صورتی که در پمپ پره ای نا متقارن این تعادل ایجاد نمی گردد و لذا مدل نامتقارن بیشتر از مدل متقارن دچار استهلاک می شود.

لوازم و قطعات پمپ پره ای :

پمپ پره ای به طور کلی از چهار جزء اصلی تشکیل شده است که شامل : بدنه (استاتور)،  روتور،  شفت و تیغه ها است.  در این میان اجزاء جزئی تری مانند مهر و موم ها،  خار های حلقوی،  یاتاقان ها و آب بندی ها نیز وجود دارد.  در ادامه به طور خلاصه به بررسی هر یک از این اجزاء می پردازیم:

بدنه یا استاتور :  محل قرار گیری اجزای محرک داخل استاتور یا همان بدنه ثابت است.  با توجه به اینکه این قسمت از پمپ کارتریجی در تعامل با محیط اطراف است لذا جنس بدنه از موضوعات مورد توجه است.  بدنه را غالبا از موادی مانند : چدن،  فولاد ضد زنگ،  آهن قابل انعطاف و یا گاها از پلاستیک می سازند.

استاتور یک پمپ پره ای

روتور : استوانه هایی با شیار های مخصوص جهت قرار گیری پره ها هستند که جنس،  تراش کاری و اندازه دقیق آنها از پارامتر های مهم برای کیفیت و طول عمر یک پمپ پره ای است.

شافت : در پمپ پره ای همانند سایر پمپ ها شافت نیز عامل انتقال نیروی محرکه ازالکتروموتور به روتور است.

کارتریج :  مجموعه شامل روتور،  تیغه ها، o  رینگ ها،  آب بندی ها و … پیش از قرارگیری در استاتور در کارتریج سر هم بندی می شوند.

پره ها ( تیغه ها ) : پره ها یکی از مهم ترین قسمت های پمپ پره ای هستند.  پره ها معمولا در اشکالی شبیه به مکعب مستطیل با نسبت طول به عرض و ارتفاع زیاد ساخته می شوند.  جنس این پره ها معمولا از گرافیت کربن یا در مواردی که اهمیت کیفیت بیشتر از هزینه باشد از پلی اتر اتر کتون (PEEK) ، که یک ترموپلاستیک نیمه بلورین با نقطه ذوب و پایداری بالایی است،  ساخته می شوند. 

مزایا و معایب پمپ های پره ای

پمپ کارتریجی در مقام مقایسه با سایر پمپ ها دارای صدای کمتری هستند،  امکان تعویض کارتریج آنها وجود دارد،  به علت طراحی جمع و جور همواره فضای کمی اشغال می کنند و قیمت آنها نیز منطقی و مناسب است.

اما از سوی دیگر با توجه به وجود پره ها و کارکرد پمپ پره ای، که بر اساس نیروی گریز از مرکز است،  باید سیال مورد استفاده ویژگی های مناسب را داشته باشد.  از جمله اینکه : دارای ویسکوزیته بالا نباشد ، منجر به ساییدگی یا خوردگی نشود .

فروشگاه هیدرو هیکاد  با تعمیر و فروش انواع پمپ پره ای هیدرولیک یا کارتریج پمپ هیدرولیک از انواع برند های پمپ پره ای یوکن ، پارکر ، توکیمک ، آتوس ، ویکرز ، دنیسون ، tdz ، مشهد و …در خدمت مشتریان گرامی می باشد.

پیمایش به بالا