آکومولاتور هیداک Hydac

یکی از تجهیزات پر مصرف در سیستم های هیدرولیکی آکومولاتور هیدرولیکی می باشد که با ذخیره سازی انرژی سیال در خود هنگام افت فشار در مدار، باعث جبران افت فشار می شود. آکومولاتور های هیداک در انواع دیافراگمی و تیوپی تولید شده که نوع تیوپی آن بیشترین استفاده را در صنایع مختلف دارد.

  •   کشور سازنده: آلمان
  •   سایز های موجود: 5 لیتری الی 50 لیتری
  •   قابلیت تحمل فشار: 250 بار در نوع دیافراگمی و 330 بار در نوع تیوپی
  •   کاربرد: سیستم های مختلف هیدرولیک ماشین آلات کشاورزی، حفاری، صنایع نفت و گاز، صنایع دریایی و …

نقد و بررسی تخصصی

چقدر از آکومولاتور هیداک و انواع آن اطلاعات دارید؟ آیا می دانید پر مصرف ترین آکومولاتور هیداک کدام می باشد؟پر کاربردترین آن ها را در صنعت ماشین آلات می شناسید؟ اگر دوست دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری را به دست آورید به خواندن ادامه دهید، در ادامه به آکومولاتور هیداک و انواع آن، کاربرد های هر کدام، شارژ کردن با کیت مخصوص و بسیاری از موارد دیگر را توضیح خواهیم داد؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

آکومولاتور هیدرولیک هیداک چیست؟

برای توضیح آکومولاتور هیداک ها می توان چندین تعریف را بیان کرد اما بهترین توصیف برای این محصول این است که آکومولاتور هیداک انرژی سیال را در خود ذخیره می کند و در صورت فشار زیاد شارژ را ذخیره می کند و در صورت افت فشار انرژی ذخیره شده در خود را تخلیه می کند؛ معنای لغوی آکومولاتور یعنی انباشته شدن است از این رو نام دیگر آکومولاتور انباره می باشد؛ که در چیلر ها و سردخانه های مختلفی کاربرد دارند، که پر مصرف ترین آن ها در این موارد نوع تیوپی می باشد.

با پیشرفت علم و تکنولوژی شرکت های مختلفی در زمینه ساخت انواع آکومولاتور در شهرهای مختلف ایران مشغول فعالیت می باشند، معروف ترین آن ها آکومولاتور هیداک می باشد؛ که حدود 50 سال است به تولید انواع آکومولاتور هیداک دست زده است؛ به برخی از آن ها در زیر اشاره شده است:

  1.      آکومولاتور هیداک پیستونی   (Piston type gas accumulator)
  2.      آکومولاتور هیداک تیوبی (Bladder type gas accumulator)
  3.      آکومولاتور هیداک دیافراگمی (Diaphragm type gas accumulator)

علت اصلی دسته بندی و نام گذاری آکومولاتور هیداک بر اساس کاری است که انجام می دهند؛ در ادامه به انواع مختلف آکومولاتور هیداک اشاره خواهیم کرد با این توضیح که از این میان انواع تیوبی و دیافراگمی در حال حاضر توسط این کمپانی تولید و در بازار موجود است.

  1.      آکومولاتور هیداک گازی از آن دسته آکومولاتور های می باشد که در 4 مدل می توان آن را در بازار یافت؛ روش کار این آکومولاتور هیداک به این صورت می باشد که با فشار آوردن به سیال توسط یک گاز کار خود را انجام می دهد؛ البته شایان ذکر است گاز به کار رفته در آن آتش زا نمی باشد. (نیتروژن)
  2.      آکومولاتور هیداک پیستونی شرایطی متفاوت دارد؛ گاز استفاده شده در این آکومولاتور نیز از نیتروژن می باشد با این تفاوت که این مورد در دماهای بسیار کم یا بسیار زیاد شروع به فعالیت می کند.
  3.      آکومولاتور های حبابی دارای سه لقب حبابی، بادکنکی و بلیدر می باشد که در صورت شنیدن هر یک از این نام ها نباید تعجب نکنید؛ علت اصلی اختصاص دادن این القاب به این آکومولاتور این است که گاز و سیال را توسط یک لایه از هم تفکیک می کند.

4.  نحوه کار آکومولاتور دیافراگمی تقریبا شبیه به مورد بالا می باشد، با این تفاوت اساسی که در این آکومولاتور هیداک از دیافراگم برای جدا کردن سیال و گاز استفاده می شود.

5.     آکومولاتور هیداک یک قسمتی همانطور که از نامش هویداست در یک قسمت قرار دارند و از هم جدا نمی شوند.

6.   آکومولاتور هیداک وزنه ای از کم کاربرد ترین موارد می باشد، که علت اصلی آن وجود وزنه های استفاده شده در آن به صورت عمودی می باشد، که در قسمت بالایی آن ها قرار گرفته که با در نظر گرفتن گرانش نیرو را از سیال می گیرد؛ علت اصلی کم کاربردی بودن آن ها دقیقا وجود وزنه های سنگین می باشد.

7.     آکومولاتور هیداک فنری در ابعاد های گوناگونی وجود دارد که با توجه به بزرگی آن ها نیروی اصلی را تامین می کنند؛ کار این آکومولاتور ها بدین صورت است که در زمان ورود سیال این فنر تا حد امکان جمع می شود و طبق قانون های موجود (هوک) تغییر اندازه می دهند که یک امر کاملا طبیعی می باشد، اما این مورد نیز مانند مورد قبل کم مصرف می باشد که علت اصلی آن وجود بزرگی فنر و یکسان بودن کارایی آن با سایر آکومولاتور های هیداک می باشد.

8.     آکومولاتور هیداک فلزی جدید ترین نوع آکومولاتور ها می باشد که کارایی آن مثل مورد یک یعنی آکومولاتور هیداک گازی است؛ اما تفاوتی که میان این دو وجود دارد این است که دیافراگم لاستیک و پیستونی موجود در آن ها توسط آکاردئون های فلزی جوشکاری شده اند؛ به دلیل ضریب کمی که با خود به همراه دارد سبب می شود شارژ گاز موجود در آن در طول بازده حرکتی دچار کمی تغییر فشار می شود؛ همچنین این آکومولاتور در برخورد با فشار های بالا عکس العمل و مقاومت خوبی از خود نشان می دهد که در نتیجه آن ظرفیت بیشتر و انرژی بیشتری را به دنبال دارد.

9.     آکومولاتور هیداک تیوپی از پر کاربردترین آکومولاتور ها شناخته شده است که در صنایع مختلف برای فشارهای بالا 1000 از آن استفاده می شود؛ از جمله موارد پرکاربرد آن در صنایع ماشین های کشاورزی، حفاری و معدنی، ماشین های راه سازی، صنایع گاز، صنایع نفت، صنایع دریایی و غیره استفاده می شود.

مشخصه های آکومولاتور هیدرولیک هیداک 

بیشترین استفاده ی آکومولاتور هیدرولیک هیداک در سیستم های هیدرولیک می باشد؛ که به دلیل انعطاف پذیری بسیار بالا در آکومولاتور هیداک عملکرد و بازخورد عالی را از خود نشان می دهند؛ یکی از این آکومولاتور های هیداک که در بالا اشاره ای کوچک به آن ها شده است آکومولاتور هیداک بلیدر (حبابی) می باشد که دارای مشخصه های اصلی ذیل می باشد:

  •         ظرفیت نوع بادکنکی آن چیزی معادل 0.5 تا 450 لیتر می باشد.
  •         فشار تعیین شده برای آکومولاتور هیداک کیسه ای 1000 بار است.
  •         آکومولاتور هیداک از نظر جنس آب بند دارای دو مدل NBR ECO و IIR FKM (FPM) است.
  •         جنس فوق العاده و کار آمد آن نیز از فولاد کربن، ضد زنگ و آلومینیوم می باشد؛ که تا کنون به دلیل کیفیت عالی بازخورد چشمگیری داشته است.

شاید جالب باشد بدانید که نام دیگر آکومولاتور هیداک مخزن ازت می باشد و می تواند هر نوع مایعی از جمله آب، روغن و غیره را در خود به صورت ذخیره داشته باشد، که تنها تحت فشار نوسانات از خود عکس العمل نشان می دهد؛ مزیت اصلی این وسیله این است که برای مدت کوتاه بعد از خروجی شدت جریان آن را نیز پشتیبانی می کند؛ توجه داشته باشید انتخاب درست شما در عمر طولانی این محصول رابطه ای مستقیم دارد.

 

 

 

مزایا استفاده از آکومولاتور های هیداک بلیدر (کیسه ای) چیست؟

 

در این نوع آکومولاتور ها این ویژگی را می توانید بیابید که بخش روغن آن به مداری به نام هیدرولیک متصل شده که توسط آن قسمت گاز نیتروژن را شارژ می کند؛ مزایای که با خود به همراه دارد سبب انتخاب این نوع آکومولاتور شده است:

  •         سرعت تخلیه بالا
  •         عدم اختلاف فشار ما بین روغن و گاز نیتروژن
  •         تعداد دفعات شارژ و تخلیه بلیدر

کاربرد آکومولاتور هیداک کدامند؟

یکی از شرکت های فعال در این زمینه که دارای سابقه ای درخشانی نیز می باشد گروه هیداک می باشد؛ که انواع آکولاموتور های با کیفیت بی نظیری را روانه بازار کرده است که نه تنها تامین کننده نیاز بازار داخلی شده است، بلکه به دلیل مرغوبیت و کاربرد های فوق العاده توانسته است نظر بسیاری ازکشورهای همسایه را به سمت خود بکشاند و صادراتی به کشور های همسایه را نیز انجام دهد.

همانطور که مستحضر هستید آکومولاتور هیداک به چندین دسته تقسیم می شوند که هر کدام به نوبه خود در صنعت کاربرد ویژه ای دارند، از جمله موارد زیر:

  •         آکومولاتور هیداک اصلی ترین منبع ذخیره انرژی می باشد.
  •         به عنوان منبع قدرت ثانویه در مدار می باشد که بعد از پمپ هیدرولیک در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد.
  •         ثابت کننده جریان روغن در خروجی
  •         در سیستم های تعلیق شاسی خودرو نیز کاربرد دارند.
  •         حفظ فشار
  •         خنثی کردن شوک فشاری
  •         خنثی کردن نوسان فشاری
  •         جبران کننده نشتی های مدار
  •         برقرار کننده تعادل وزن می باشد.
  •         کارایی بازیابی انرژی سیستم را انجام می دهد.
  •         و …

اندازه آکومولاتور هیداک

طراحی خاص آکومولاتور هیداک به گونه ای می باشد که در شرایط های خاص انرژی را ذخیره و در موارد اضطراری آن را پس می دهد که می توان از آن استفاده کرد؛ توجه داشته باشید آکومولاتور ها در دو نوع متصل و جدا شونده وجود دارند که اندازه های آن ها در بازار متفاوت می باشد و بسته به نوع نصب و کاربرد آن ها اندازه را تعیین می کنند؛ معمولا این اندازه ها از 1.5 لیتر شروع می شود و تا 10 گالن نیز ادامه می یابد؛ همچنین حداکثر فشار تعیین شده برای آن ها تا 6000 PSI استاندارد تخمین زده شده است، اگر می خواهید دبی بیشتری را برای سیستم خود تامین کنید باید پا را فراتر بگذارید و چند آکومولاتور هیداک را به هم متصل کنید.

نحوه نصب آکومولاتور هیداک

نحوه نصب آکومولاتور ها با توجه به تنوع در آن ها متفاوت است، بنابراین باید از اصول و قواعدی خاص پیروی کرد تا بازخورد عالی، کارایی بهتر و به صرفه ای داشت؛ اگر بخواهیم سه آکومولاتور اصلی را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم نصب آکومولاتور هیداک به صورت عمود می باشد که در مدل کیسه ای و پیستونی می تواند متفاوت باشد به شرطی که اگر در نوع پیستونی روغن موجود در آن تمیز باشد و هیچگونه آلودگی نداشته باشد می توان به صورت افقی نیز آن را نصب کرد؛ اما یک عیب اصلی که در این نوع نصب به چشم می خورد این است که به دلیل سایش در گذر زمان می تواند از عمر آن بکاهد

شارژ کردن آکومولاتور هیدرولیک هیداک

شارژ کردن آکومولاتور هیداک نیز دارای قوانین خاصی می باشد که ممکن است در اثر رعایت نکردن آن ها پیامد های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشند؛ شارژ کردن آکومولاتور هیداک کار هر کسی نمی باشد، بسیاری از افراد دیده شده است که این نکات را در نظر نمی گیرند و با سهل انگاری مشکلاتی را برای خود ایجاد می کنند، برای این که بتوان از این آسیب ها تا حد امکان جلوگیری کرد از گازهای خنثی هم چون گاز نیتروژن استفاده می شود.

تجهیزات کامل برای شارژ کردن آکومولاتور هیداک در یک کیت تهیه شده است که با استفاده از آن می توان آکومولاتور مورد نظر خود را شارژ کرد، اجزای تشکیل دهنده این کیت از سه شیلنگ و موارد دیگری به صورت زیر تشکیل شده است:

  1.      شیر ورود و خروج تنظیم فشار
  2.      گیج فشار
  3.      چند کانکتور
  4.      شیلنگ تغذیه نیتروژن
  5.      شیلنگ کنترل
  6.      شیلنگ انبساط

گاز استفاده شده برای آکومولاتور هیداک همان نیتروژن است که بارها به آن اشاره شد و دارای قیمت مناسب و عملکرد خوبی می باشد و از آسیب رساندن به آکومولاتور نیز جلوگیری می کند؛ در شارژ کردن این محصول زیاده روی نکنید چرا که منجر به آسیب رساندن به مجموعه ولو (شیر) خروجی آکومولاتور خواهد شد؛ توجه کنید فشارهای شارژ برای آکومولاتور هیداک در شرایط مختلف یکسان نمی باشد.

اگر قصد خریدن آکومولاتور هیداک را دارید باید به شارژ شدن آن توسط گاز نیتروژن توجه کنید که فشار 50 PSI آن به آرامی انجام شود؛ در صورتی که غیر از این مورد را مشاهده کردید از خرید آن جدا خودداری کنید.

برای شارژ آکومولاتور ابتدا باید شیلنگ شیر کنترلی وگیج فشار را به شیر گاز آکومولاتور وصل و از سوی دیگر با شیلنگ دیگری به کپسول گاز نیتروژن اتصالات را انجام داد؛ مطمئن شوید که شیلنگ را به خوبی متصل نموده اید و احتمال نشتی وجود نداشته باشد. در ویدئوی زیر نحوه شارژ آکومولاتور کیسه ای هیداک آموزش داده شده است.

برای شارژ آکومولاتور ابتدا باید شیلنگ شیر کنترلی وگیج فشار را به شیر گاز آکومولاتور وصل و از سوی دیگر با شیلنگ دیگری به کپسول گاز نیتروژن اتصالات را انجام داد؛ مطمئن شوید که شیلنگ را به خوبی متصل نموده اید و احتمال نشتی وجود نداشته باشد. 

برای اطلاعات بیشتر از محصولات هیدرولیک و پنوماتیک به سایت هیدرو هیکاد مراجعه کنید ممنون

پیمایش به بالا